В статье рассматривается символика масонства, которая нашла яркое выражение в русской архитектуре, начиная с эпохи Петра I и в последующее время (XVIII). Масонство, как историческое явление, закрепилось в культуре России и приобрело немало последователей из разных сфер деятельности. В их число входило большое количество архитекторов, инженеров, строителей и дизайнеров, которые привнесли в архитектуру ряд стилевых новшеств. Архитектура масонства уникальна тем, что она проецирует философию и идею данного течения не прямо, а путем символики. Авторы ставят целью статьи проследить семантику масонских символов, их самобытных черт, являющих пример зашифрованной философии времени, на примере московской архитектуры XVIII века. Актуальность темы обусловлена проявлением неумолкающего интереса культурного общества к масонскому течению, в частности, в России.
The article discusses the symbolism of Freemasonry, which has found a vivid expression in Russian architecture, starting from the era of Peter I and in the subsequent time (XVIII-XIX). Freemasonry as a historical phenomenon has become entrenched in the culture of Russia and has gained many followers from various fields of activity. They included a large number of architects, engineers, builders and designers who brought a number of stylistic innovations to architecture. The architecture of Freemasonry is unique in that it projects the philosophy and idea of this movement not directly, but through symbolism. The authors set the goal of the article to trace the stylistic development of Russian architecture of the 18th-19th centuries in the aspect of studying the Masonic sign, their distinctive features, which are an example of the encrypted philosophy of the time, as well as the personality of the architect-mason in this process. The relevance of the topic is due to the manifestation of the unceasing interest of the cultural society in the Masonic movement, in particular, in Russia.