DESTRUCTIVE COMMUNICATIVE PERSONALITIES: A CLASSIFICATION ATTEMPT

Destructiveness is viewed as a fundamental communicative category that determines the strategies and tactics of discourse interaction. Accordingly, destructive communication is understood as a type of communication aimed at deliberately and intentionally causing moral and physical harm to the interlocutor and accompanied with a feeling of satisfaction with the victim’s sufferings. The material of the study included 1120 contexts of reflection, selected from Russian literary texts, the National Corpus of the Russian Language, Internet sources and journalistic texts, as well as data from a survey of Russian-speaking respondents. As a result, a classification of destructive communicative personality types is proposed based on the communicative tactics prevailing in their behavior. The authors distinguish three types of destructive communicative personalities: destructive communicative personalities practicing predominantly invective tactics of destructive communication, for example, ham (the boor); destructive communicative personalities practicing predominantly manipulative tactics - shantazhist (the blackmailer); destructive communicative personalities practicing combined invective-and-manipulative tactics - revnivets (the jealous type). These tactics can be implemented in a direct or indirect form. In the analyzed material, there is a prevalence of the communicative personality type who practices predominantly invective tactics of destructive communication. It is also possible to distinguish a potentially destructive personality type whose initial intention is not destructive, but whose communicative behavior can be eventually qualified as destructive from the perspective of the addresser and/or an observer.

В статье деструктивность рассматривается как фундаментальная коммуникативная категория, определяющая стратегии и тактики дискурсивного взаимодействия. Под деструктивным общением понимается вид коммуникации, направленной на причинение собеседнику морального и физического вреда и сопровождающейся чувством удовлетворения от страданий жертвы. В центре внимания авторов статьи - коммуникативные личности, практикующие деструктивное поведение в межличностном общении. Материалом исследования послужили 1 120 контекстов рефлексии, отобранных из русскоязычных художественных текстов, Национального корпуса русского языка, интернет-источников и публицистических текстов, а также данные опроса русскоязычных респондентов. В результате предложена классификация деструктивных коммуникативных типов личности на основании преобладающих в их поведении коммуникативных тактик. Установлено три типа деструктивных коммуникативных личностей: деструктивные коммуникативные личности, практикующие преимущественно инвективные тактики деструктивного общения (например, хам); деструктивные коммуникативные личности, практикующие преимущественно манипулятивные тактики деструктивного общения (шантажист); деструктивные коммуникативные личности, практикующие комбинированные инвективно-манипулятивные тактики деструктивного общения (ревнивец). Указанные тактики могут быть прямыми или косвенными. В анализируемом материале отмечено преобладание коммуникативного типа личности, практикующего преимущественно инвективные тактики деструктивного общения. Выделен тип потенциально деструктивной личности, коммуникативная интенция которой не является деструктивной, но коммуникативное поведение может быть квалифицировано как деструктивное с точки зрения адресата и/или наблюдателя.

Авторы
Номер выпуска
5
Язык
Английский
Страницы
143-154
Статус
Опубликовано
Том
21
Год
2022
Организации
  • 1 Peoples’ Friendship University of Russia
  • 2 Volgograd State Social Pedagogical University
Ключевые слова
destructiveness; communicative personality; discourse; destructive intention; strategy; tactics; деструктивность; коммуникативная личность; дискурс; деструктивная интенция; стратегия; тактика
Цитировать
Поделиться

Другие записи