Представлены результаты исследования рецепции софиологических и теургических концепций Вл.С. Соловьева в эпистолярном наследии А. Белого, в первую очередь раннего периода становления философа и поэта-символиста до 1905 года. Утверждается, что из всех младосимволистов именно А. Белый был ближе всех к пониманию софиологии Вл.С. Соловьева и созданию собственной целостной системы теургического символизма на её основе. Обосновывается, что исходной позицией при построении этой системы явилась установка на синтез эсхатологии, учения о Мировой Душе и теургической роли художника-жизнетворца. Цель исследования - проследить зарождение учения А. Белого о символизме как миропонимании, самосознающей душе и коллективной личности, уходящего корнями в оригинальное прочтение философских концепций Вл.С. Соловьева. Обращение к переписке А. Белого с А.А. Блоком, Э.К. Метнером, Н.И. Петровской, А.С. Петровским объясняется тем, что именно в этих письмах обрисованы общие идейные контуры его концепций. Проведенный анализ эпистолярного материала дает предпосылки к пониманию метафизики А. Белого, концепции которой впоследствии оказались осложнены самим мыслителем, что затрудняет их истолкование современными исследователями.
The article presents results of research of Vl.S. Solovyov’s sophiological and theurgic concepts reception in the epistolary heritage of A. Beliy - first of all, the early period of philosopher and symbolist poet until 1905. It is argued, that of all the Young Symbolists, it was Beliy who was the closest to understanding Solovyov's sophiology and creating his own integral system of theurgic symbolism on its basis. It is substantiated, that the starting point in the construction of this system is the direction to synthesis of eschatology, World Soul doctrine and theurgic role of the life-creator artist. The purpose of this research is to trace the origin of Beliy's doctrine of symbolism as a worldview, a self-conscious soul and a collective personality, presented in detail much later, but rooted in the original reading of Solovyov. An appeal to the correspondence between Beliy and A.A. Blok, E.K. Metner, N.I. Petrovskaya, A.S. Petrovskiy and others, is justified by the fact that it is in these letters that the general ideological contours of his concepts are outlined. Later, they turned out to be eclectically complicated in many ways, which makes it difficult for modern researchers to fully understand them, but the epistolary material is a kind of compass in the confused area of Beliy's metaphysics. The epistolary material analysis provides the method of understanding Beliy's metaphysics, taken into account, that later his system concepts turned out to be complicated by the thinker himself, which makes it difficult for modern researchers to understand them holistically.