Цель данной статьи - показать влияние византийской исихастской традиции на русскую религиозную духовную культуру. Объектом исследования является золотой век русского религиозного Ренессанса в контексте его преемственности от Византии как базиса цивилизационного выбора России. При проведении исследования применены методы системного анализа, проблемно-исторический и сравнительно-типологический, обусловленные темой исследования. Теоретическая и практическая значимость статьи определяются важностью обращения к родовой и культурной памяти как мобилизации прошлого в качестве ценностно-смыслового ресурса современной России.В процессе работы аргументированно показана реконструкция духовной атмосферы Руси второй половины 14 века, высокие духовные принципы которой органически включили идеи паламизма в социально-политический процесс построения православной государственности. Автор делает вывод, что монашеское служение преподобного Сергия Радонежского и его учеников консолидировало русский этнос вокруг нового идеала святости, способствовало духовному единению русских людей, что послужило основой формирования независимого Московского царства. Результаты исследования вносят заметный вклад в историографию рассматриваемой проблемы.
The purpose of this article is to show the influence of the Byzantine hesychast tradition on Russian religious spiritual culture. The object of the study is the golden age of the Russian religious Renaissance in the context of its succession from Byzantium as the basis of Russia's civilizational choice.During the research, the methods of system analysis, problem-historical and comparative-typological, were applied, conditioned by the research topic. The theoretical and practical significance of the article is determined by theimportance of referring to the ancestral and cultural memory as a mobilization of the past as a value-semantic resource of modern Russia.In the course of the work, the reconstruction of spiritual atmosphere of Russia in the second half of the 14th century is reasonably shown, the high spiritual principles of which organically included the ideas of Palamism in the socio-political process of building Orthodox statehood.The author concludes that the monastic service of St. Sergius of Radonezh and his disciples consolidated the Russian ethnos around the new ideal of holiness, contributed to the spiritual unity of the Russian people, which served as the basis for the formation of an independent Muscovite kingdom. The results of the study make a significant contribution to the historiography of the problem under consideration.