Основания социального опыта в теории социального конструктивизма П. Бергера

В статье раскрывается значение опыта в составе теории социального конструктивизма П. Бергера, обозначавшего свои исследования как опыт социологии знания. Выявляется содержание социального опыта в призме реконструкции процесса социального конструирования, объединяющего в диалектической неразрывности этапы экстернализации, объективации и интернализации. Акцентируется внимание на наличии корреляции феноменального и ноуменального содержания на каждом из этапов, а также наличие антропологической неразрывности в рассуждениях П. Бергера о трех уровнях существования человека: повседневный мир, социальная реальность и культура. В содержании статьи особо выделяется контекст исследования диалектического единства биологического и культурного получения опыта, а также повседневного опыта и социальных практик. В заключение кроме перспектив дальнейшего исследования, приведена реконструкция значения опыта в трех ракурсах социологии знания П. Бергера: повседневности, социальной реальности и культуре

The article reveals the significance of experience in the theory of social constructivism by P. Berger, who designated his research as an experience in the sociology of knowledge. The content of social experience is revealed in the prism of the reconstruction of the process of social construction, which combines the stages of externalization, objectification and internalization in dialectical continuity. Attention is focused on the presence of a correlation of phenomenal and noumenal content at each of the stages, as well as the presence of anthropological continuity in P. Berger's reasoning about the three levels of human existence: the everyday world, social reality and culture. In the content of the article, he emphasizes the dialectical unity of biological and cultural experience, as well as everyday experience and social practices. In conclusion, in addition to the prospects for further research, a reconstruction of the meaning of experience in three perspectives of the sociology of knowledge by P. Berger is given: everyday life, social reality and culture. In conclusion, we note a feature of understanding experience in Berger's theory: experience is the unity of all three layers (everyday life, social reality, culture) of the interaction of the subjective and objective principles of constructing reality. That is, the sociologist consciously moves away from the reception of such experience exclusively as social, implying that the natural world and the reality of social interaction from the position of a person (in the anthropological perspective) are inseparable from each other.

Авторы
Владимиров П.А. 1 , Сомова О.А.2
Издательство
Общество с ограниченной ответственностью Аналитика Родис
Номер выпуска
3A
Язык
Русский
Страницы
126-137
Статус
Опубликовано
Том
11
Год
2022
Организации
  • 1 Российский университет дружбы народов
  • 2 Саратовский государственный медицинский университет
Ключевые слова
theory of social constructivism; sociology of knowledge; social experience; social reality; everyday experience; P. Berger; теория социального конструктивизма; социология знания; социальный опыт; социальная реальность; повседневный опыт; П. Бергер
Цитировать
Поделиться

Другие записи