В статье рассматривается первый драматургический опытА.П. Чехова - юношеская пьеса «Безотцовщина» («Платонов», «Пьеса без названия») и описание «круга чтения» (читательских литературных пред-почтений, читательской парадигмы / reading paradigm) персонажей как способ их косвенной характеристики и изображения психологии, основанный на системе интертекстов. «Безотцовщина» интертекстуально насыщена: её действующие лица цитируют Шекспира, Данте, Пушкина, Некрасова и др. Особый интерес в этом аспекте представляет анализ упоминания начинающим драматургом творчества «галицийского Тургенева», «малороссийского Шопенгауэра» -австрийского писателя и психолога Л.Захер-Мазоху.
He paper examines Chekhovian technique of describing psychologyof characters through the description of their «reading circle» (readers' literarypreferences, reading paradigm) against the background of literary intertextualconnections which was tested by Anton Chekhov in his first drama Fatherlessness(«Platonov», A Play Without a Title).Fatherless is intertextually oversaturated. Thereplicas of many characters abound with literary allusions, poetic paraphrases andquotations from Shakespeare, Dante, Pushkin, Nekrasov, etc. The interest fact forresearches is in fact that the novice playwright mentioned the novel by the Austrianwriter L. Sacher-Masoch who then had the reputation of «Galician Turgenev»,«Schopenhauer from Little Russia».