В статье рассмотрены основные идеи политической философии Абу Абдалла Ибн ал-Азрака ал-Гарнати (1427-1491), известного мусульманского государственного деятеля, верховного судьи Гранады юриста, дипломата, сторонника арабо-мусульманского перипатетизма, ученика выдающегося мыслителя мусульманского средневековья Ибн Халдуна (1332-1406). В истории политической философии мусульманского Востока следует отметить ряд крупных трансформаций в практике развития Арабского халифата от Мединского государства пророка до султаната в период Аббасидов, которые нашли отражение в развитии теории арабо-мусульманского государства (халифата). Основная проблема теории халифата была связана с вопросом о соотношении власти и авторитета в контексте нравственных устоев государства. Творческое наследие Ибн ал-Азрака в основном известно по его работе в жанре адаба («княжих зерцал») «Чудеса на пути, или Природа владычества». Трактат стал классикой политической философии мусульманского средневековья, в котором под влиянием аристотелевских идей особое место отводилось именно нравственным устоям власти и государства, то есть этика рассматривалась как политическая наука. В форме назидательных притч правителям и престолонаследникам в рамках учебы и воспитания разъяснялись основы управления государством. Его учение о добродетелях можно рассматривать как этический рационализм с верой в нравственное совершенствование людей власти и подданных государства. Поскольку нравы в значительной своей части являются приобретенными и человек может ими управлять, то на него возлагается задача очищения собственных нравов и их излечения. И, соответственно, в правителях можно и нужно воспитывать добродетели, поскольку от их нравов зависит благополучие государства и уммы. Именно нравственные устои власти определяют силу политического авторитета.
The article deals with the main ideas of the political philosophy of Abu Abdallah Ibn al-Azraq al-Garnati (1427-1491), a well-known Muslim statesman, supreme judge of Granada, lawyer, diplomat, supporter of Arab Muslim peripatetism, a student of the outstanding thinker of the Muslim Middle Ages Ibn Khaldun (1332-1406). In the history of the political philosophy of the Muslim East, a number of major transformations in the development of the Arab Caliphate from the Medina state of the prophet to the Sultanate in the Abbasid period should be noted, which were reflected in the development of the theory of the Arab-Muslim state (caliphate). The main problem of the theory of the caliphate was connected with the question of the relationship between power and authority in the context of the moral foundations of the state. The creative heritage of Ibn al-Azraq is mainly known for his work in the genre of adab ("mirrors of princes") “Miracles on the way, or the Nature of dominion”. The treatise became a classic of the political philosophy of the Muslim Middle Ages, in which, under the influence of Aristotelian ideas, a special place was given to the moral foundations of power and the state, that is, ethics was considered as a political science. In the form of instructive parables, the rulers and heirs to the throne were explained the basics of state administration as part of their studies and education. His doctrine of the virtues can be viewed as ethical rationalism with a belief in the moral perfection of people in power and subjects of the state. Since morals are largely acquired and a person can control them, the task of purifying his own morals and curing them is entrusted to him. In addition, accordingly, it is possible and necessary to cultivate virtues in rulers, since the well-being of the state and the ummah depends on their morals. The moral foundations of power determine the strength of political authority.