Статья посвящена анализу одной из сторон преломления тургеневской традиции и своеобразия рецепции романа Тургенева «Отцы и дети» в творчестве Чехова. Коллизия «казалось- оказалось» открывает новые нюансы образа Евгения Базарова и идеологического конфликта поколений отцов и детей (аристократов-либералов и разночинцев-нигилистов 1860-х и отцов и детей эпохи Fin de siecle). В Трилецком (персонаж пьесы «Безотцовщина», «Платонов», «Пьеса без названия», 1878) уже содержится зерно будущего героя повести «Скучная история» (1889) - профессора Николая Степановича. Оба персонажа - своего рода «состарившиеся Базаровы». Но их умирание вызвано не случайностью, а закономерностью - естественным старением героев.
The paper analyzes one of the aspects of Chekhov's perception of Turgenev tradition (on the example of the novel Fathers and Children). Chekhov technique ‘it turned out / it actually was' (kazdlos'—okazdlos') opens up new perspectives for interpreting Bazarov's character, as well as for understanding the essence of ideological gap between younger, older generations — nihilists from educated commoners vs elderly liberal aristocrats of the 1860s, and fathers vs children with the syndrome of fin de siecle of the Age of Post-Nihilism. Triletsky (character of the play Platonov, Fatherlessness, A Play Without a Title, 1878) is the forerunner of Nikolai Stepanovich (a hero of the A Dreary Story, 1889). Col. Ivan Ivanovich Triletsky and PM Nikolai Stepanovich are a kind of elderly nihilist. However, their dying is not caused by a tragic accident (as it was in case of Yevgeny Bazarov), but is a result of the natural course of events.