В целом влияние повести Ф.М. Достоевского «Записки из подполья» на английскую и ирландскую литературу XX в. связано с экзистенциализмом. Проблемы взаимоотношений «я» и «другого», неповторимости бытия человека, невозможности рационального познания истины, высвеченные в повести, актуализируются в произведениях Д.Г. Лоуренса, Дж. Оруэлла, Дж. Фаулза, А. Мердок, С. Беккета и других современных писателей. На примере конкретных художественных текстов в статье показано, как указанные авторы откликаются на «Записки». Индивидуальные интерпретации повести сопряжены как с такими значительными явлениями, как жанры антиутопии (Оруэлл) и исповедального романа (Фаулз, Мердок), литература абсурда (Беккет), так и с идиостилями определенных писателей (Лоуренс).
The influence of F.M. Dostoevsky's Notes from Underground on the English and Irish literature of the XXth century has been mainly connected with existentialism. The interaction of ‘self' and ‘the other', the unique character of one's being, inability to find the truth objectively - all these themes of Dostoevsky's novella are relevant for D.H. Lawrence, G. Orwell, J. Fowles, I. Murdoch, S. Beckett and other modern writers. The article shows how particular literary texts of these authors react to Dostoevsky's novella. Original interpretations of this writing are associated with certain genres and movements (dystopia for Orwell, confessional novel for Fowles and Murdoch, absurdist fiction for Beckett), as well as individual styles of certain authors (Lawrence).