Данная работа представляет собой комплексное исследование понятия «текстовая языковая личность ребенка» в современной русской художественной литературе. Актуальность исследования обусловлена необходимостью изучения особенностей репрезентации языковой личности ребенка, рассмотрения текста художественной литературы в качестве материала для выявления и изучения языковой личности персонажа. Цель статьи — определение особенностей языковой личности ребенка, выявление языковых средств, создающих модель этой личности. Материалом исследования послужил текст современной российской писательницы Н. Абгарян «Манюня» (2018). В процессе исследования произведена реконструкция текстовой языковой личности ребенка по уровням, предложена модель для реконструкции языковой личности персонажа произведения. В результате проведенного анализа выявлены особенности языковой личности ребенка. Отмечается, что уровневая модель построения языковой личности ребенка позволяет охарактеризовать его с точки зрения умения владения языковыми средствами, отражает детскую языковую картину мира.
The article presents a comprehensive study of the concept of "textual linguistic personality of a child" in modern Russian literary texts. The relevance of the research is due to the need to study the peculiarities of the representation of the child's linguistic personality, to consider the literary texts as a material for identifying and studying the character's linguistic personality.The purpose of the article is to determine the features of the child's linguistic personality, to identify the language tools that create a model of this personality. The study material was the text of the modern Russian writer N. Abgaryan "Manyunya" (2018). In the course of the research, the text linguistic personality of the child was reconstructed by levels, a model for the reconstruction of the linguistic personality of the character of the work was proposed. As a result of the analysis, the features of the child's linguistic personality are revealed. It is noted that the level model of building the linguistic personality of a child allows us to characterize it from the point of view of the ability to master language means, reflects the children's language picture of the world.