Статья посвящена проблеме создания эффективной системы управления инновациями в коммерческом секторе экономике. Инновационная деятельность в период кризиса и пандемии рассматривается как один из факторов формирования конкурентоспособности предприятия. В статье выделены основные факторы, которые влияют на эффективность инновационный деятельности в целом. На основе приведенных факторов предложена структурная модель системы управления инновациями, которая включает в себя ряд подсистем: экономическую, организационную, мотивационную и институциональную. Данная система носит универсальный характер и одновременно учитывают особенности инновационной деятельности, возникающие в процессе управления.
The article is devoted to the problem of creating an effective innovation management system in the commercial sector of the economy. Innovative activity during a crisis and a pandemic is considered as one of the factors in the formation of an enterprise's competitiveness. The article highlights the main factors that affect the effectiveness of innovative activities in general. On the basis of the above factors, a structural model of the innovation management system is proposed, which includes a number of subsystems: economic, organizational, motivational and institutional. This system is universal in nature and at the same time takes into account the peculiarities of innovative activities that arise in the management process.