Статья посвящена проблеме этики как совокупности норм и правил поведения педагога, обеспечивающей нравственный характер педагогической деятельности и обусловленных ею взаимоотношений. Рассмотрено развитие этической регламентации педагогической деятельности от общих представлений о педагогической морали до формулировки комплекса требований и норм, предъявляемых обществом к профессионалам в данной сфере человеческой деятельности. Показано, что в педагогическом процессе этика раскрывается в двух аспектах: как общепризнанное понятие, которое связано с качествами личности человека, а также как элемент профессиональной подготовки педагога и его профессиональных компетенций. Даны обобщенные характеристики педагогической этики, определены ее роль и место в профессиональной деятельности учителя.
The article is devoted to the problem of ethics as a set of norms and rules of behavior of a teacher, ensuring the moral character of pedagogical activity and the relationships caused by it. The development of ethical regulation of pedagogical activity from general ideas about pedagogical morality to the formulation of a set of requirements and norms imposed by society to professionals in this field of human activity is considered. It is shown that in the pedagogical process ethics is revealed in two aspects: as a generally recognized concept that is associated with the qualities of a person's personality, as well as as an element of professional training of a teacher and his professional competencies. Generalized characteristics of pedagogical ethics are given, its role and place in the professional activity of a teacher are determined