Представлен научный анализ современной базы нормативно-правового обеспечения обучения студентов российских ВУЗов в условиях пандемии COVID-19. Отмечено, что первые ведомственные нормативно-правовые акты организации и регулирования дистанционного образования были направлены на перспективу создания единой системы дистанционного обучения студентов и принятия соответствующих методик, а также получения ВУЗами большей степени самостоятельности в этой области. Для всех российских университетов локальные нормативно-правовые акты были разработаны и приняты весной 2019-2020 учебного года, для ВУЗов Москвы, Санкт-Петербурга и некоторых российских регионов - осенью-зимой 2020-2021 учебного года или в формат смешанного (гибридного) обучения - для ВУЗов большинства регионов России (осенью-зимой 2020-2021 учебного года). В этих и других локальных нормативных документах руководством ВУЗов были детально регламентированы процесс и технологии обучения студентов в период объявленных локдаунов, а также в период дальнейшего развития пандемии.
Presented a scientific analysis of the modern framework of regulatory and legal support for the training of students of Russian universities in the conditions of the COVID-19 pandemic. It was noted that the first departmental regulatory legal acts of organizing and regulating distance education were aimed at the prospect of creating a unified system of distance education for students and adopting appropriate methods, as well as obtaining higher education institutions of a greater degree of independence in this area. For all Russian universities, local regulatory legal acts were developed and adopted in the spring of the 2019-2020 school year, for universities in Moscow, St. Petersburg and some Russian regions - in the autumn-winter of the 2020-2021 school year or in the format of mixed (hybrid) training - for universities in most regions of Russia (autumn-winter of the 2020-2021 school year). In these and other local regulatory documents, the management of universities regulated in detail the process and technologies of teaching students during the declared lockdowns, as well as during the further development of the pandemic.