В статье рассматриваются стилевые возможности эклектики на примере русских провинциальных городов. Отмечается, что эклектизм, ставший эталонным в Москве и Петербурге, нашел самобытное выражение в регионах. Русская культура девятнадцатого века - третье чудо света после античности и Ренессанса (М.А. Савицкий) рассматривается на примере Иркутска, Новосибирска и Томска, так как эти три города являются индустриальными центрами Сибири, а также расцвет развития этих городов совпал с периодом расцвета русской эклектики. Обозначаются характерные особенности эклектичной архитектуры, предпосылки ее формирования и развития в конце XIX века. Целью статьи явилось выявление типичных с одной стороны и самобытных стилевых черт - с другой в русской архитектуре, которые расширили границы восприятия эклектики как стиля многообразного и характерного для своей эпохи. Актуальность обусловлена интересом культурной общественности к развитию русских городов, история которых, ее архитектура продемонстрировали богатые художественные возможности рассматриваемого времени.
The article examines the stylistic possibilities of eclecticism on the example of Russian provincial cities. It is noted that eclecticism, which has become a standard in Moscow and St. Petersburg, has found its original expression in the regions. "Russian culture of the nineteenth century is the third wonder of the world after antiquity and the Renaissance" - the words of the Soviet painter Mikhail Andreevich Savitsky. The architecture of eclecticism is considered on the example of Irkutsk, Novosibirsk and Tomsk, since these three cities are the industrial centers of Siberia, and the heyday of the development of these cities coincided with the heyday of Russian eclecticism. The characteristic features of eclectic architecture, the prerequisites for its formation and development at the end of the 19th century are indicated. The purpose of the article was to identify typical, on the one hand, and distinctive stylistic features, on the other, in Russian architecture, which expanded the boundaries of perception of eclecticism as a diverse and characteristic style for its era. Rosenberg A.V. [1] says that the main task of architecture is to satisfy its purpose. It is impossible to satisfy the purpose without feeling the spirit of the era. The relevance is due to the interest of the cultural community in the development of Russian cities, the history of which, its architecture demonstrated the rich artistic possibilities of the time under consideration. The novelty lies in the disclosure of the peculiar features of eclecticism architecture in Russian cities.