В статье проанализирован феномен ностальгии как способ прорваться через информационный шум и обратиться напрямую к иррациональному желанию потребителей пережить ранее испытанные эмоции. В связи с этим апелляция к элементам прошлого становится эмоциональным стимулом и многофункциональным решением с точки зрения концепции продвижения товара или услуги среди платёжеспособной аудитории. Воссоздание образов, коллаборации с успешными сериалами, отсылки к советской эпохе и аутентичный дизайн - эти и другие приёмы феномена ностальгии будут рассмотрены на конкретных кейсах.
In this article, the phenomenon of nostalgia is analysed as a means to overcome an oversaturation of information and directly appeal to the irrational desire of consumers to relive a previously experienced emotion. Appealing to this element of the past becomes an emotional stimulus and multipurpose solution from the perspective of trying to move products or services to an audience that is capable of paying for them. Recreating products, collaborating with successful shows, referencing the Soviet era, authentic designs, and other nostalgia techniques will be explored through specific case studies.