В статье исследуются звуковые образы в стихотворениях сборника М.А. Волошина «Демоны глухонемые» (1919) и поэме А.А. Блока «Двенадцать». Констатируется, что в них у обоих авторов запечатлена музыка революции. Представляется, что в сборнике М.А. Волошина звуковые образы репрезентируют предреволюционное состояние, немую музыку приближающейся катастрофы, а звуковые образы в поэме А.А. Блока предстают как заговорившие «демоны» революции, музыка уже свершившейся революции. В целом звуковые образы сборника Волошина «Демоны глухонемые» можно рассматривать как своеобразный диалог-дискуссию с музыкой революции у Блока, при котором визуальные образы выступают звуковыми, заставляя вспомнить библейское выражение «и камни заговорят». Установлено, что у Блока они - символы революции, а у Волошина - перерастают в многозначные метафоры революции. Прослеживается связь между историческими событиями и тем, как они были поняты, «услышаны» и интерпретированы поэтами-современниками. Анализу подверглись стихотворения из сборника М.А. Волошина «Демоны глухонемые», поэма А.А. Блока «Двенадцать», стихотворение М.А. Волошина «Северовосток». На примерах указанных произведений Волошина и Блока показано основное мироощущение революционной, неспокойной эпохи.
The article explores sound images in the poems of M.A. Voloshin's collection «Demons Deaf» (1919) and the poem by A.A. Blok «Twelve». It seems that in the collection of MA Voloshin the sound images represent the pre-revolutionary state, the silent music of the approaching catastrophe, and the sound images in the poem by A. A. Blok appear as the “demons” of the revolution, the music of the revolution that has already taken place. It seems that in the collection of MA Voloshin the sound images represent the pre-revolutionary state, the silent music of the approaching catastrophe, and the sound images in the poem by A. A. Blok appear as the “demons” of the revolution, the music of the revolution that has already taken place. It is stated that in both authors the music of the revolution is captured. On the whole, the sound images of Voloshin’s collection «Deaf-mute demons» can be seen as a dialogue with the music of the revolution in Blok's poetry, in which visual images act as sound. They make you remember the biblical expression «and the stones will speak». It has been established that for Blok they are symbols of the revolution, while for Voloshin they develop into ambiguous metaphors of revolution. The article traces the connection between historical events and how they were understood, «heard» and interpreted by contemporary poets. The analysis included poems from M. Voloshin's collection “Deaf-mute Demons”, A. Blok’s poem “Twelve”, M. Voloshin’s poem “Severovostok”. The examples of these works by Voloshin and Blok are used to show the basic attitude of the revolutionary, turbulent era.