Проблемы устойчивости характеризуются сложностью, высокой, неопределённостью, противоречивостью. Наука призвана увязывать исследования проблем устойчивого развития с внедрением социально-технических инноваций. Основные направления развития такой науки – трансформация процессов познания (включая трансдисциплинарность, совместное производство знаний с местными сообществами, на конкретных территориях), определение ценностных оснований (в числе которых справедливость, ответственность, жизнестойкость и т.п.), вúдение устойчивого будущего (создание образов общего будущего и сценариев их достижения), содействие изменениям (обеспечение практических улучшений в состоянии окружающей среды), образование в интересах устойчивого развития (как для населения, так и для специалистов, в том числе самих учёных). При этом учёные должны стать не только генераторами знаний, но и агентами изменений.
Sustainability problems are characterized by complexity, high, uncertainty, inconsistency. Science is designed to link research on sustainable development issues with the introduction of socio-technical innovations. The main directions of development of such science are transformation of cognition processes (including transdisciplinarity, joint production of knowledge with local communities, in specific territories), definition of value bases (including justice, responsibility, resilience, etc.), vision of a sustainable future (creation of images of a common future and scenarios for their achievement), promotion of change (ensuring practical improvements in the state of the environment), education for sustainable development (both for the population and for specialists, including scientists themselves). At the same time, scientists should become not only knowledge generators, but also agents of change.