В статье рассматриваются некоторые ранние стихотворения С.А. Есенина в контексте понимания поэтом космических принципов творчества, Логоса. Анализируется особое взаимодействие мира реального и идеального, характерное для ранней лирики поэта, выделяются доминанты видимого и невидимого, дольнего и горнего. Проводятся параллели с творчеством А С. Пушкина, стихотворением «Пророк»: сопоставляются восприятие художником слова собственного поэтического дара, размышления о миссии поэта-пророка. Особое внимание уделяется этнографической составляющей есенинской поэзии, народным представлениям о природе, народному календарю. Поэт был хорошо знаком с фольклором, собирал его и изучал труды фольклористов. В раннем стихотворении «Чую радуницу Божью…» поэт обращается к сакральному времени в годовом цикле, ко дню в честь усопших, когда связь между реальным и идеальным полнее ощущается людьми. Без внимания к этнографической фольклорной действительности нельзя понять многие моменты в лирических текстах Есенина. Для целостного восприятия художественного текста авторы обращаются к структурно-типологическому, сравнительно-сопоставительному, системно-комплексному (культурологическому) методам исследования.
The article examines some of the early poems of S.A. Yesenin in the context of the poet's understanding of the cosmic principles of creativity, the Logos. The author analyzes the special interaction of the real and the ideal world, characteristic of the poet's early lyrics, highlights the dominants of the visible and invisible. Parallels are drawn with the work of A. Pushkin, the poem "The Prophet": the artist's perception of the word of his own poetic gift, reflections on the mission of the poet-prophet are compared. Special attention is paid to the ethnographic component of Yesenin's poetry, folk ideas about nature, the folk calendar. The poet was well acquainted with folklore, collected it and studied the works of folklorists. In the early poem "I Feel the Rainbow of God…" the poet refers to the sacred time in the annual cycle, to the day in honor of the dead, when the connection between the real and the ideal is felt more fully by people. It is impossible to understand many moments in Yesenin's lyric texts without attention to ethnographic folklore reality. The study is based on the holistic analysis of a literary text using the structural-typological, comparative, system-integrated (culturological) research methods. These methods make it possible to highlight the ontological plan in the poem.