В статье рассматривается вопрос об исторической, политической, архитектурной и градостроительной значимости советского мавзолея на Красной площади в Москве. Изучается комплексный подход, осуществленный архитектором, согласно периоду времени, в которое велось проектирование. Выявляется жизнеспособность существования объекта в наши дни, что является актуальной задачей для представителей различных профессий: социологов, психологов, политологов, градостроителей и архитекторов. Отмечается, что Мавзолей В.И. Ленина - здание, уникальное по своему назначению, архитектурным качествам и художественным формам, занимающее особое место в архитектуре Советского Союза. Здесь решены сложные художественные вопросы сочетания первоначального исторического средневекового архитектурного комплекса Красной площади с мавзолеем, имеющим форму древнего зиккурата, но несущим идейное социалистическое содержание. Умелое сочетание разных по стилю и содержанию объектов в целостную систему говорит о высоком профессионализме автора.
The article discusses the issue of the historical, political, architectural and urban planning significance of the Soviet mausoleum on Red Square in Moscow. An integrated approach carried out by an architect is studied according to the time period in which the design was carried out. The viability of the object's existence today is revealed, which is an urgent task for representatives of various professions: sociologists, psychologists, political scientists, urban planners and architects. It is noted that the Lenin's Mausoleum is a building unique in its purpose, architectural qualities and artistic forms, which occupies a special place in the architecture of the Soviet Union. Here complex artistic issues of combining the original historical medieval architectural complex of Red Square with the mausoleum, which has the shape of an ancient ziggurat, but carries an ideological socialist content, are resolved. The skillful combination of objects of different style and content into an integral system speaks of the author's high professionalism. The compositional techniques and methods used by the architect made it possible to achieve the creation of a new ensemble, quite simple, laconic, proportionate and harmonious with the environment through the synthesis and interaction of various types of arts.