Рассматривается вопрос формирования эффективной системы управления выходом высокотехнологичных спутниковых сервисов на рынки сбыта. Определяются основные компоненты такой системы управления, позволяющие организовать комплексный маркетинговый анализ, управление конкурентоспособностью и привлекательностью сервиса для рынка, оценку экономической эффективности выхода сервиса на рынок, управление политикой сбыта и ценовой политикой продаж. Формируется и описывается алгоритм управления выходом радикально новых спутниковых сервисов на рынки сбыта с учетом международной практики применения систем сертификации данных дистанционного зондирования Земли в рамках существующих международных и национальных стандартов.
The issue of developing an effective system for managing the access of high-tech satellite services to sales markets is considered. The main components of such a management system are defined that allow organizing a comprehensive marketing analysis, managing the competitiveness and attractiveness of the service for the market, evaluating the economic efficiency of the service's entry into the market, managing the sales policy and pricing policy of sales. An algorithm for managing the entry of radically new satellite services into the sales markets is formed and described, taking into account the international practice of applying certification systems for remote sensing data within the framework of existing international and national standards.