The article is dedicated to considering ethnic tourism in its importance to comprehend modern cultures that are Others to the traveler's experience. In this regard, ethnic tourism is presented from the Other's cognition, i.e., the way of life of a nation, its religious and ethnic values and traditions, historical past and legends, and geographical specificity of residence. Thus, the meaning of ethnic tourism is related to the human desire to discover other cultural and social spaces. Simultaneously, the article shows how another culture's perception affects the awareness of a tourist's identity. The author notes that ethnic tourism aims at fixing the distinctive features and specifics of people's life. Therefore, this type of tourism is most conducive to forming images and perceptions of ethnic and cultural diversity. The author substantiates the role of ethnic tourism to establish a dialogue of cultures in the modern world. Distinctive features of globalization, particularly travelers' continuous mobility, the conversation of ethnic groups, and the value-based mutual enrichment of peoples, have been deduced. Some theoretical approaches of Russian philosophers to the study of ethnic tourism are defined. The researcher emphasizes the idea of a correlation between ethnic cultures and religions. In this regard, early Christianity's theological ideas are conditioned in terms of their impact on the subsequent formation of pilgrimages and the modern religious tourism organization. The contemporary unity of ethnic culture and religiosity is vividly manifested in the uniqueness of the Old Believers' tradition of the Kerzhak resettlers living in the Altai Mountains. The article concludes that ethnicity should be acknowledged in any tourism organization, especially religious and pilgrimage types.
Статья посвящена рассмотрению этнического туризма в контексте его значимости для постижения современных культур, иных по отношению к путешествующему человеку. В этом плане этнический туризм представлен с позиции познания Другого, - т.е. образа жизни какого-либо народа, его религиозных и этнических ценностей и традиций, исторического прошлого, мифов и сказаний, географических особенностей проживания. Таким образом, смыслы этнического туризма раскрываются в связи со стремлением человека открыть для себя иное культурное и социальное пространства. В то же время показано, как восприятие другой культуры влияет на осознание собственной идентичности туриста. Отмечается, что этнический туризм направлен на фиксацию отличительных черт и специфики жизни народа. Именно поэтому этот вид туризма в наибольшей степени способствует формированию образов и представлений об этнокультурном многообразии глобального мира. Автор обосновывает роль этнического туризма для установления диалога культур в современном мире. Выведены некоторые отличительные черты глобализации, в частности, непрекращающаяся мобильность путешествующих людей, диалогичность этнических групп и ценностное взаимообогащение народов. Определены некоторые теоретические подходы российских философов к исследованию этнического туризма. Акцентирована идея соотнесенности этнических культур и религий. В связи с этим богословские идеи раннего христианства обоснованы с точки зрения их воздействия на последующее формирование паломничества и на современную организацию религиозного туризма. Современное единство этнокультуры и религиозности ярко проявляется в уникальности старообрядческой традиции переселенцев-кержаков, проживающих на территории Горного Алтая. В статье делается вывод о том, что этничность должна учитываться при организации любого вида туризма, но особенно религиозного и паломнического типов.