The article is devoted to identifying the specifics of Russian philosophy through the analysis of F. M. Dostoevsky and L.N. Shestov’s texts. The stylistic features of the two philosophers have been considered, their ways of philosophizing and denying of the cult of reason have been examined. The analysis is carried out using additional literature of French existentialism (were used such philosophers who wrote in similar styles as philosophical essays). To date, there are many researches in which study features of Russian philosophy. It is noted, that one of them are imagery, inseparable connection between philosophy and faith and criticism of rationalism. The excessive cult of reason leads to such problems in the history as the creation of the hydrogen bomb, the environmental crisis and so on. The revolt against reason and the state of groundlessness are a response to the processes of modern rationalization and technocratization, an attempt to go beyond the limits of the usual paradigm, to get out of the closed subjectivity. Thus, it’s necessary to define the limits of the reason and develop a new way of philosophizing, for this reason it is proposed to consider the concept of groundlessness in the philosophy of L.N. Shestov, which makes the attempt to construct a philosophy, avoiding strict logic and excessive rationality.
Статья посвящена выявлению специфики русской философии на примере Ф.М. Достоевского и Л.Н. Шестова. Рассматриваются стилистические особенности двух философов, анализируются их способы философствования и отрицание культа разума. Анализ осуществляется с использованием дополнительной литературы по французскому экзистенциализму (использовались тексты таких философов, которые писали в схожих для художественной литературы стилях, как философские эссе). На сегодняшний день существует множество исследований, которые посвящены особенностям русской философии. Выделяются ее специфические черты - образность, неразрывная связь между философией и верой, а также критика рационализма. Чрезмерный культ разума приводит к таким проблемам в истории, как создание водородной бомбы, экологический кризис и так далее. Бунт против разума и состояние беспочвенности являются ответной реакцией на процессы современной рационализации и технократизации, попытка выйти за пределы привычной парадигмы, выйти из замкнутой субъективности. Таким образом, необходимо обозначить границы разума и выработать новый способ философствования, в связи с чем предлагается рассмотрение идеи «беспочвенности» в философии Л.Н. Шестова, который делает попытку построить свою философию, избегая строгой логики и чрезмерной рациональности.