Large pharmaceutical companies (commonly referred to as Big Pharma) determine transformation trends in the global and national pharmaceutical market, make the largest investments in R&D to create new original medicines, act as leaders in the processes of creating cross-border pharmaceutical value chains. In recent years, more and more Big Pharma companies penetrated the Russian pharmaceutical market. The purpose of this work is to identify the business models of Big Pharma companies in Russia from the point of view of their participation in a particular link of the pharmaceutical value chain, as well as to assess future trends. Based on the analysis of the collected information, we identify the following business models for Big Pharma companies: “export model” of supplying market; “model of transferring R&D links”; “production localization model” at owned enterprises; “model of contract manufacturing”; “model of participation in the links of wholesale distribution and retail”. Foreign companies in Russian pharmaceutical market can use several models, and the more models are used, the deeper the company is integrated into the pharmaceutical chain. Such companies as Sanofi, Abbott, AstraZeneca, and Takeda are engaged in their own localized production and contract manufacturing, and they also exporting produced medicine abroad. So, they are the ones that are mostly involved in the pharmaceutical value chain in the Russian market. The transformation of business models of foreign pharmaceutical companies will be influenced by two interrelated factors: foreign strategy and geographic priorities of Big Pharma and the role of Russia in this strategy, which in turn is determined by the specifics of the Russian pharmaceutical market (compared to other countries).
Крупные фармацевтические компании (которые принято называть Big Pharma) занимают ключевые позиции на мировом рынке. Они формируют тренды развития и трансформации мирового и национальных фармацевтических рынков, осуществляют крупнейшие инвестиции в НИОКР для создания новых оригинальных лекарственных средств, выступают в качестве лидеров в процессах создания трансграничных фармацевтических цепочек стоимости. В последние годы на российский фармацевтический рынок проникает все больше и больше крупных фармацевтических компаний. Цель данной работы состоит в том, чтобы выявить бизнес-модели присутствия компаний Big Pharma в России с точки зрения их участия в том или звене фармацевтической цепочки создания стоимости, а также оценить возможные тренды трансформации их участия в будущем. На основе анализа собранной информации мы выделяем следующие бизнес-модели для крупных фармацевтических компаний: экспортная модель снабжения рынка; модель переноса звеньев НИОКР; модель производственной локализации на собственных предприятиях; модель контрактного производства; модель присутствия в звеньях оптовой дистрибуции и ритейла. Иностранные компании в своей деятельности на российском рынке могут использовать несколько моделей, и чем большее количество моделей используется, тем глубже компания вовлечена в российский рынок и интегрирована в фармацевтическую цепочку. Компании Sanofi, Abbott, AstraZeneca, Takeda вовлечены в собственное локализованное и контрактное производства, они также поставляют произведенную в России продукцию на экспорт. Именно они в наибольшей степени участвуют в фармацевтической цепочке создания стоимости на российском рынке. На трансформацию бизнес-моделей зарубежных фармацевтических компаний будут влиять два взаимосвязанных фактора: внешняя стратегия и географические приоритеты компаний Big Pharma и роль России в этой стратегии, которая, в свою очередь, определяется спецификой российского фармацевтического рынка.