BUSINESS DIGITAL TRANSFORMATION EFFECTS ON ENTREPRENEURIAL VOCATIONAL MAP IN RUSSIA


Relevance: The relevance of the study is designated by the development of digital technologies which are increasingly being used to optimize business processes. At the current stage of entrepreneurial development transformation of companies is being observed and representatives of digital businesses achieve the greatest capitalization. Employees of banking organizations are replaced by bots and artificial intelligence. In this regard, the requirements for entrepreneurs and mercenary managers are changing. This requires the search for new educational approaches to training of specialists.
Purpose: to develop an author model of digital business transformation on the results of a survey (research method) conducted among the students of the Faculty of Engineering Business and Management of the Bauman State University and from Plekhanov Russian University of Economics. To reflected the modern vision of future entrepreneurs and managers for a new concept of skills mix vital for business development in the cause of digital transformation and competitive sustainability and to identify both positive and negative aspects of start-up entrepreneurs’ performance in digital economy.
Methods and methodological units of research: comparative content analysis, empirical study, polling.
The main results: Contradictions of digital business through an entrepreneur prism and consumer position were revealed. The conclusion is drawn that digital economy, on the one hand, is boiled to self-reliance of subsystems (state, business, society) of the system (digital economy). On the other hand, the state, business and society are premised on the scope of competencies, as far as the role of a human in digital economy may be minimized but no completely abandoned. The key factors that affect digital transformation were defined: process optimization, data, business models, infrastructure and tools, people and competencies, culture and interaction.
Scientific novelty of the study lies in the author’s concept, according to which the key role in the digital economy era is assigned to the state (state as a platform), business (digital platforms, ecosystems, radical business models), society as a key factor in digitalization. In this regard, an assessment of the digital transformation is provided through the lens of a positive, critical and pragmatic view of society (experts and respondents).
Practical relevance: The research results can be used by higher educational institutions to adapt their educational programs to the interests of economists and entrepreneurs, taking into account the growing informatization and digitalization of business processes.


Актуальность: Актуальность исследования определяется развитием цифровых технологий, которые все чаще используются для оптимизации бизнес-процессов предпринимательских структур. На текущем этапе развития предпринимательства наблюдается трансформация хозяйствующих субъектов. Цифровые компании достигают наибольшей капитализации. Сотрудников банковских организаций заменяют боты и искусственный интеллект. В связи с этим меняются требования к предпринимателям и управляющим цифровых компаний. Это требует поиска новых образовательных подходов к подготовке специалистов.
Цель: разработать авторскую модель цифровой трансформации бизнеса по результатам опроса, проведенного среди студентов факультета инженерного бизнеса и менеджмента Московского государственного технического университета имени Н. Э. Баумана и Российского экономического университета имени Г. В. Плеханова. Отразить современное видение будущих предпринимателей и менеджеров для новой концепции сочетания навыков, жизненно важных для развития бизнеса в части цифровой трансформации и конкурентной устойчивости, выявить как положительные, так и отрицательные аспекты работы начинающих предпринимателей в цифровой экономике.
Методы и методологический аппарат исследования: сравнительный контент-анализ, эмпирическое исследование, опрос.
Основные результаты: выявлены противоречия цифрового бизнеса через призму предпринимателя и потребителя цифровых услуг. Сделан вывод о том, что в настоящее время, с одной стороны, происходит самообеспеченность подсистем (государство, бизнес, общество) системы (цифровая экономика). С другой стороны, государство, бизнес и общество нуждаются в базовом наборе компетенций исполнителей бизнес-процессов, поскольку роль человека в цифровой экономике может быть сведена к минимуму, но не оставлена полностью. Определены ключевые факторы, влияющие на цифровую трансформацию: оптимизация процессов, большие данные, бизнес-модели, инфраструктура и инструменты, люди и компетенции, культура и взаимодействие.
Научная новизна: в статье сформулирована авторская концепция, согласно которой ключевая роль в эпоху цифровой экономики отводится государству (государство как платформа), бизнесу (цифровые платформы, экосистемы, радикальные бизнес модели), обществу как ключевому актору цифровизации. В этой связи дана оценка цифровой трансформации через призму позитивного, критического и прагматического взглядов общества (экспертов и респондентов).
Практическая значимость: результаты исследований могут использоваться высшими учебными заведениями для адаптации своих образовательных программ к интересам экономистов и предпринимателей, с учетом нарастающей информатизации и цифровизации бизнес-процессов.

Авторы
Ilin A.B.1 , Sizova Y.S. 2 , Asalieva Z.A.3
Издательство
Оренбургский государственный университет
Номер выпуска
1
Язык
Английский
Страницы
10-19
Статус
Опубликовано
Год
2022
Организации
  • 1 Bauman Moscow State Technical University
  • 2 Peoples’ Friendship University of Russia
  • 3 Plekhanov Russian University of Economics
Ключевые слова
digital economy; digital transformation; competitive stability; entrepreneurship; entrepreneurial competencies; цифровая экономика; цифровая трансформация; конкурентная стабильность; предпринимательство; предпринимательские компетенции
Цитировать
Поделиться

Другие записи

Анисимов Е.Г., Анисимов В.Г., Ковальчук А.М., Романюта А.Е., Сазыкин А.М.
Известия Российской академии ракетных и артиллерийских наук. Закрытое акционерное общество "Научно-производственное объединение специальных материалов". 2022. С. 42-46
Митюшкина А.А.
Инновационная экономика. Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования Российский университет дружбы народов (РУДН). 2022. С. 4-17