Современная эпоха анализируется как эра кризисов, под которыми понимаются, с одной стороны, чрезвычайные ситуации, а с другой – взаимоотношения в рамках социального конфликта. Вокруг непосредственных причин и последствий кризиса, в данном случае пандемии коронавируса, всегда образуется фон кризисного сознания. Его образуют реакции населения на усилия по нормализации обстановки, предпринимаемые государством, бизнесом, другими субъектами общества. В статье рассматриваются коммуникационные кампании, дополняющие социально-экономические мероприятия по непосредственной борьбе с пандемией и направленные на оптимизацию кризисных настроений.
The modern era is analyzed as an era of crises, which are under-stood, on the one hand, emergency situations, and on the other – relationships within the framework of social conflict. Around the immediate cause of the crisis, in this case the coronavirus pandemic, there is always a background of crisis consciousness. It is formed by the reactions of the population to the efforts made by the state, business, and other social actors to neutralize the negative consequences of the incident. The article deals with communication campaigns that complement socio-economic measures to directly combat the pandemic and are aimed at optimizing crisis moods.