Предметом анализа данного небольшого исследования является в широком смысле российско-белорусское сотрудничество в сфере атомной энергетики, в узком - развитие «мирного атома» в Беларуси. 15 марта 2011 г. в Минске в ходе заседания Совета министров Союзного государства было подписано Соглашение между Правительством Российской Федерации и Правительством Республики Беларусь о сотрудничестве в строительстве на территории Республики Беларусь атомной электростанции. А уже 18 июля 2012 г. в Минске по итогам заседания Совета министров Союзного государства РФ и Белоруссии в присутствии премьеров Д.А. Медведева и М. В. Мясниковича был подписан генеральный контракт на сооружение Белорусской АЭС. С политической точки зрения строительство первой атомной станции в Беларуси не только сохранит энергетическую независимость республики от соседних стран Евросоюза, но и может существенно усилить ее собственный экспортный потенциал на всём восточноевропейском энергетическом рынке. В свете этого причины противодействия планам Беларуси по освоению технологий атомной энергетики со стороны восточноевропейских соседей, прежде всего Литвы, кроются, по мнению автора, именно в конкуренции на рынке энергетики. В рамках данной статьи мы рассмотрим ключевые политические и экономические аспекты, относящиеся к реализации российско-белорусского сотрудничества в атомной энергетике. В ходе подготовки исследования автор использовал историко-аналитический метод, метод экономического моделирования, метод структурного анализа и метод политического анализа.
The subject of this short research is the Russian-Belarusian cooperation in the field of nuclear energy in a broad sense, and the development of the "peaceful atom" in Belarus in a narrow sense. On March 15, 2011, during a meeting of the Council of Ministers of the Union State in Minsk, an agreement was signed between the Government of the Russian Federation and the Government of the Republic of Belarus on cooperation in the construction of a nuclear power plant on the territory of the Republic of Belarus. And already on July 18, 2012 in Minsk, following a meeting of the Council of Ministers of the Union State of the Russian Federation and Belarus, in the presence of Prime Ministers Dmitry Medvedev and Mikhail Myasnikovich, a general contract for the construction of the Belarusian nuclear power plant was signed. From a political point of view, the construction of the first nuclear power plant in Belarus will not only preserve the energy independence of the republic from the neighboring EU countries, but also significantly strengthen its own export potential in the entire Eastern European energy market. In this light, the reasons for the opposition to Belarus ' plans to develop nuclear energy technologies on the part of its Eastern European neighbors, primarily Lithuania, lie, in the author's opinion, precisely in the competition in the energy market. In this article, we will consider the key political and economic aspects related to the implementation of Russian-Belarusian cooperation in the nuclear energy sector. Working on the study, the author used the historical-analytical method, the method of economic modeling, the method of structural analysis and the method of political analysis.