The Ukrainian experience of using private military campaigns

Since early XXI century the number of private military companies in the world has grown to five hundred. The global market turnover in this industry has reached hundreds of billions of dollars. The popularity of mercenaries again became comparable to the times when they decided the outcome of entire military campaigns, as it was during the Middle Ages. Private military companies are non-governmental commercial organizations authorized by the state (or other customer) to solve military problems. Their field of activity is the protection, escort of people and cargo in the conditions of hostilities, and often participation in hostilities. PMCs can also provide consulting services and training. Sometimes, by mistake, any paramilitary entity is called a private military company. The main difference between PMCs and, for example, volunteer battalions (which operated en masse in Ukraine during the acute phase of the conflict in Donbass in 2014-2015) is that the purpose of the former is to extract commercial benefits. While volunteering, in theory, does not provide for the receipt of material benefits. At the same time, individual beneficiaries or their members receive illegal income, but they are associated, rather, with looting, racketeering or raiding, and not with classical mercenary activities. Within the framework of this study, the author reveals the key differences between PMCs and volunteer battalions, identifies fundamental differences in the methodology of their application and analyzes the effectiveness of their work during the acute phase of the conflict. The work uses the methodology of historical and political sciences - the historical-analytical method, the method of political analysis and the structural method.

С начала XXI в. количество частных военных компаний в мире выросло до пяти сотен. Оборот мирового рынка в этой отрасли достиг сотен миллиардов долларов. Популярность наемников вновь стала сопоставимой с временами, когда они решали исход целых военных кампаний, как это было во времена Средневековья. ЧВК - негосударственные коммерческие организации, уполномоченные государством (или иным заказчиком) на решение военных задач. Их сфера деятельности - охрана, сопровождение людей и грузов в условиях боевых действий, нередко участие в военных действиях. ЧВК могут предоставлять также консультационные услуги и обучение. Иногда, по ошибке, частными военными компаниями называют любое парамилитарное образование. Главное отличие ЧВК от, например, добровольческих батальонов (массово действовавших на Украине в период острой фазы конфликта на Донбассе в 2014-2015 гг.) состоит в том, что целью первых является извлечение коммерческой выгоды. В то время как добровольческая деятельность, по идее, не предусматривает получения материальных благ. В тоже время, отдельные добробаты или их члены получают незаконные доходы, но они связаны, скорее, с мародерством, рэкетом либо рейдерством, а не с классическим наемничеством. В рамках настоящего исследования автор раскрывает ключевые отличия между ЧВК и добровольными батальонами, выявляет принципиальные различия в методологии их применения и анализирует эффективность их работы в период острой фазы конфликта. В работе использована методология исторической и политической наук - историко-аналитический метод, метод политанализа и структурный метод.

Авторы
Издательство
Автономная некоммерческая организация Центр исследований постсоветских стран
Номер выпуска
1
Язык
Английский
Страницы
17-25
Статус
Опубликовано
Том
4
Год
2021
Организации
  • 1 RUDN University
Ключевые слова
ЧВК; Донбасс; боевые действия; украина; политика; ukraine; PMCs; Donbass; hostilities; politics
Дата создания
16.12.2021
Дата изменения
16.12.2021
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/82210/
Поделиться

Другие записи

Пархитько Н.П.
Постсоветские исследования. Автономная некоммерческая организация Центр исследований постсоветских стран. Том 4. 2021. С. 26-32