Предмет статьи : апофатика сна. В статье рассматривается, как через художественное произведение реализуется апофатика культуры, а именно изучается апофатическая сторона феномена сна. Объект статьи : ранний рассказ А. Грина «Борьба со смертью». Исследователи если и обращаются к данному тексту, то рассматривают его только имманентно, в контексте всего творчества писателя. Однако это произведение представляет особую ценность в культурфилософском осмыслении феномена сна и смерти в русском варианте логоцентризма, поскольку здесь сон выступает условием выздоровления героя, выхода из морбуального состояния. Методология работы : целостный анализ художественного текста в онтогерменевтическом ключе с привлечением семантического метода исследования. Результаты : выявление апофатического характера сна в рассказе Грина. Сон наделен онтологическими свойствами и смыслопорождающими функциями. Обращение к философским размышлениям об аксиологическом статусе сна немецкого философа Рудольфа Штайнера, чьи идеи были близки представителям Серебряного века, особенно Максимилиану Волошину, также является продуктивным, поскольку антропософ высвечивает апофатическую сторону сна, связанную с дневным и ночным сознанием человека.
Subject of the article: apophatic of sleep. The article examines how the apophatic of culture is implemented through a literary work, namely, it considers the apophatic side of the phenomenon of sleep. Object of the article: A. Grin’s early story “Struggle with Death”. If researchers refer to this text, they consider it only immanently, in the context of all the works by the writer. However, this story is of particular value in the cultural-philosophical understanding of the phenomenon of sleep and death in the Russian version of logocentrism, since in this story sleep is a condition for the character’s recovery, the way out of the morbial state. Research methodology: a holistic analysis of a literary text in the ontohermeneutic way with the use of a semantic research method. Research results: the identification of the apophatic nature of sleep in Grin’s story. Sleep is endowed with ontological properties and meaning-generating functions. The appeal to philosophical reflections on the axiological status of sleep by the German philosopher Rudolf Steiner, whose ideas were shared by the representatives of the Silver Age, especially Maximilian Voloshin, is also productive, since the anthroposophist highlights the apophatic side of sleep associated with day and night human consciousness.