В статье представлен исторический взгляд на реформы образования, проводимые в Боливии. В ходе образовательной реформы в Боливии в ХХ веке стали известны такие политические идеологии как, либерализм (1899-1920), национализм (1954-1964) и неолиберализм (1994-2004); а в XXI веке - социально-общественные. За почти 196 лет со дня создания Боливии были реализованы различные образовательные планы в соответствии политикой, принятой правительствами того времени. Сегодняшняя модель - это социально-общественное образование, цель которого состоит в том, чтобы способствовать процессу целостного обучения учащегося и формирования его личности, как установлено Законом об образовании № 070 Авелино Синьяни и Элизарио Перес.
The article provides a historical perspective on education reforms carried out in Bolivia. As a result, educational reforms in Bolivia in the twentieth century became known: liberals (1899-1920), nationalists (1954-1964) and neoliberals (1994-2004); and in the XXI century it is social and social. Over the nearly 196 years of Bolivia’s creation, various educational plans have been implemented in accordance with the times and policies adopted by the governments of the time. The latest model that is intended to be applied today is productive social and community education, the purpose of which is to foster the process of holistic and holis-tic learning of the learner through the development of dimensions of being, knowledge, action and decision-making, as established by Education Law 070 Avelino Signani and Elizario Perez.