В статье рассматривается проблема реализации принципов поликультурного образования в вузах. Авторы подходят к решению проблемы через выявление специфики поликультурного образования в вузах России и Казахстана. В статье обосновывается возрастающая значимость поликультурного образования в вузах сотрудничающих стран, раскрывается необходимость учета принципов поликультуризации в условиях развития международного сотрудничества государств. Также в статье дается обоснование значения роли поликультурного образования в вузах исходя из анализа специфики его реализации в структуре деятельности учреждений высшего образования, отмечаются ее составляющие, среди которых авторы уделяют значительное внимание стратегии получения обучающимися образовательного, жизненного, профессионально ориентированного и трудового опыта, а также опыта коммуникативного взаимодействия, эффективного делового общения именно в поликультурной образовательной среде, что дает возможность будущим специалистам получить неоценимый культурно-образовательный, культурно-профессиональный и коммуникативный опыт.
The article deals with the problem of implementing the principles of multicultural education in universities. The authors approach the solution of the problem by identifying the specifics of multicultural education in universities in Russia and Kazakhstan. The article substantiates the growing importance of polycultural education in universities of cooperating countries, reveals the need to consider the principles of polyculturalization in the context of the development of international cooperation between states. The article also substantiates the importance of the role of multicultural education in universities based on the analysis of the specifics of its implementation in the structure of the activities of higher education institutions, notes its components, among which the authors pay significant attention to the strategy of obtaining educational, life, professionally oriented and work experience, as well as experience communicative interaction, effective business communication in a multicultural educational environment, which makes it possible for future specialists to gain invaluable cultural, educational, cultural, professional and communicative experience.