В статье предпринята попытка определить механизмы влияния мифа на генезис философии, а также обозначить место теории мифа М. Элиаде в ряду возможных историкофилософских и общекультурных интерпретаций этого процесса. Сложность поставленной задачи обусловлена тем, что М. Элиаде никогда не позиционировал себя как историк философии и не давал четкого определения значению мифа в процессе возникновения философской мысли. Автором статьи произведено реконструктивное моделирование взглядов ученого на роль мифа в процессе зарождения философского знания, что является элементом научной новизны данного исследования. Анализ элиадовского подхода к понятию мифа не оставляет никаких сомнений, что именно миф имеет особое значение в процессе зарождения философских знаний. Констатируется, что М. Элиаде рассматривает философию как новый этап развития мифологического сознания, что, несомненно, сближает его подход с классическим вариантом мифогенной концепции генезиса философии.
The article makes an attempt to determine the mechanisms of the influence of myths on the genesis of philosophy, as well as to identify the place of M. Eliade's theory of myth in a number of possible historical, philosophical and general cultural interpretations of this process. The task is considered to be complex due to the fact that M. Eliade never positioned himself as a historian of philosophy and did not give a clear definition of the meaning of myths in the emergence of philosophical thought. The article deals with the reconstructive modeling of the scientist's views on the role of myths in the emergence of philosophical knowledge, which is an element of the scientific novelty of this study. The author of the article carries out an analysis of M. Eliade’s approach to the concept of myth, which leaves no doubt that it is the myth that is of particular importance in the origin of philosophical knowledge. Having studied M. Eliade's views on the role of myths in the genesis of philosophy, the author points out that M. Eliade considers philosophy to be a new stage in the development of mythological consciousness, which undoubtedly brings his approach closer to the classical version of the mythogenic conception of the genesis of philosophy.