В статье сравниваются эсхатологические концепции двух экзистенциальных мыслителей - К. Ясперса и Н. А. Бердяева, вскрываются общие черты и различия их взглядов на конечные судьбы мира. Эсхатологизм, присущий экзистенциальной философии в целом («эсхатология бытия», М. Хайдеггер), противостоит идеологии прогресса как бесконечного совершенствования во времени, критикуемой обоими мыслителями. Как религиозные мыслители, К. Ясперс и Н. А. Бердяев мыслят конец истории в метафизическом ключе. Различия в их эсхатологических концепциях заключаются том, что Н. Бердяев романтизированно уповает на исторический скачок с творческими личностями в товый эон» (утопизм); К. Ясперс реалистично оценивает пути преодоления «предпропастевой» ситуации через философское коммуникативное единство человечества
This article deals with comparative analysis of the two eschatological programs - of K. Jaspers and Nikolay Berdyaev, i.e., comparative eschatology, in their common and special features. Eschatological thinking is a character of existential Philosophy in general («eschatology of being», M. Heidegger) and it is opposite to ideology of Progress as eternal improvement in historical time. «Progressism» strictly criticized by both of philosophers stands in opposition to eschatology. Due to religious worldviews of K. Jaspers and N. Berdyaev, they consider the end of history metaphysically. The difference between two philosophers consists in that Berdyaev in romantic and utopian form seeks for «new era/new eon» with creative persons as its inhabitants, but Jaspers provides actual estimation of «abyss» and shows real ways of its overcoming through philosophical existential communication of humankind.