В данной статье авторами предложена методика оценки влияния инновационных технологий на конкурентоспособность продукции. Методика основана на применении концепции виртуальной разработки, производства и эксплуатации изделия, что позволяет провести превентивную оценку влияния инновационных технологий на конкурентоспособность продукции. Определены задачи методики количественной оценки влияния инновационных технологий на конкурентоспособность продукции предприятий холдинга. Построены функциональные зависимости оценок влияния инновационных технологий на технико-экономические параметры продукции и ее конкурентоспособность. Рассчитаны показатели конкурентоспособности продукции, достигаемые при использовании различных инновационных технологий. Приведены результаты оценки конкурентоспособности продукции для рассмотренных сценариев внедрения инновационных технологий.
The authors offer a method to assess the impact that innovative technologies have on a competitive power of products. The methodis based on a conception of virtual development, production and operation of a unit making it possible to preliminarily assess the impact that innovative technologies have on a competitive power of products. The method tasks are identified in respect of quantitative evaluation of the impact of the innovative technologies on a competitive power of the holding’s products. The article describes the functional dependence of the estimated impact of the innovative technologies on technical and economic features of the products and on their competitive power. Competitive indexes are calculated for various applicable innovative technologies. The article summarizes the assessed competitive power of the products for the discussed scenarios of introduction of innovative technologies.