The Mythologeme “Coronavirus”in the Modern Mass Media News in Europe and Asia

The article analyzes the impact of nominations in the media discourse on the coronavirus on the public consciousness of Europe and Asia. The authors consider the historical, sociological, and psycholinguistic aspects of the use of names in texts about the coronavirus, identify the features of the impact of such texts on the reader and determine the target orientation of such texts. Hypothesis: names in news reports about coronavirus in modern news discourse in conditions of quarantine and self-isolation act as triggers that unite different strata of society, creating a hologram of a single mental space, actualizing archetypal images of the confrontation between Good and Evil. Particular attention is paid to the connection between ethno-confessional myths and ideas about the coronavirus in the public consciousness, their involvement in information wars. The methodology for the analysis of names is standard; it includes sociolinguistic, structural, and semantic analysis, evaluative, motivational, target analysis, etc. The study helps to understand linguistic universals in the transmission of psycho-emotional moods in a stressful situation in a pandemic. The article will be of interest to specialists in the field of linguistics, sociology, political science, psychology.

В статье анализируется влияние номинаций в медиадискурсе на коронавирус на общественное сознание Европы и Азии. Авторы рассматривают исторические, социологические и психолингвистические аспекты использования имен в текстах о коронавирусе, выявляют особенности воздействия таких текстов на читателя и определяют их целевую направленность. Гипотеза: имена в новостных репортажах о коронавирусе в современном новостном дискурсе в условиях карантина и самоизоляции выступают в роли триггеров, объединяющих разные слои общества, создавая голограмму единого ментального пространства, актуализируя архетипические образы противостояния Добра и Зла. Особое внимание уделяется связи этноконфессиональных мифов и представлений о коронавирусе в общественном сознании, их вовлеченности в информационные войны. Методика анализа имен стандартная, включает социолингвистический, структурный и семантический анализ, оценочный, мотивационный, целевой анализ и т. д. Исследование помогает понять языковые универсалии в передаче психоэмоциональных настроений в стрессовой ситуации в условиях пандемии. Статья представляет интерес для специалистов в области лингвистики, социологии, политологии, психологии.

Авторы
Karabulatova I.S. 1, 2 , Lagutkina M.D. 1 , Amiridou Stefania3
Издательство
Siberian Federal University
Номер выпуска
4
Язык
Английский
Страницы
558-567
Статус
Опубликовано
Том
14
Год
2021
Организации
  • 1 People's Friendship University of Russia (RUDN University)
  • 2 Moscow Institute of Physics and Technology Machine Intelligence Laboratory
  • 3 Democritus University of Thrace
Ключевые слова
proper name; news discourse; polycode; coronavirus; psycholinguistics; sociolinguistics; russians; Albanians; tatars; french; potential danger; имя собственное; новостной дискурс; поликод; коронавирус; психолингвистика; социолингвистика; русские; албанцы; татары; французы; потенциальная опасность
Дата создания
16.12.2021
Дата изменения
16.12.2021
Постоянная ссылка
https://repository.rudn.ru/ru/records/article/record/80559/
Поделиться

Другие записи