The goal of this study is to identify gaming slang terms in the news articles of highly rated Russian media. Three online newspapers of various types were used as an empirical material: Kommersant (the first private business newspaper in Russia), RBC (a socio-political analytical newspaper) and Rossiyskaya Gazeta (agency of the Russian Federation government). With help of the content analysis of the media texts, all cases of using the slang gaming terms such as “achievement”, “noob”, “easter eggs” etc. have been discovered and described. The results of the study show that over the past five years the popularity of the gaming terms usage in the media has been growing; this increase can be described as a linear progressive growth: gaming slang is becoming an integral part of the Runet online resources and is gradually entering common vocabulary. It can be assumed that with the increase in the number of media managers from the generation of digital natives and their transition to the category of “decision makers”, the growth of gaming slang terms in online media will become exponential.
Цель исследования - выявление игровых сленговых терминов в новостных статьях рейтинговых российских СМИ. В качестве эмпирического материала использовались три онлайн-издания различной направленности: «Коммерсант» (первое частное деловое издание в России), «РБК» (общественно-политическая аналитическая газета) и «Российская газета» (орган Правительства Российской Федерации). С помощью контент-анализа в новостных медиатекстах были обнаружены и описаны все случаи применения сленговых игровых терминов «ачивка», «нуб», «пасхалка» и др. Результаты исследования показывают, что за последние пять лет популярность использования игровых терминов в СМИ растет, это приращение может быть описано как линейный поступательный рост: геймерский сленг становится составной частью ресурсов Рунета и постепенно входит в общеупотребительную лексику. Можно предположить, что с увеличением количества медиаменеджеров из поколения цифровых аборигенов и переходом их в категорию «принимающих решения», рост игровых сленговых терминов в онлайн-медиа станет экспоненциальным.