Ключевой целью данного исследования является анализ концепции гармонизации функций институтов государственного управления, выявление принципов и характеристик гармоничного управления, применимых в структурах управления общественного сектора, а также перспективы повышения эффективности его деятельности. Исследование носит прикладной характер. В рамках исследования проведен анализ принципов различных моделей управления, а также сравнительный анализ их взаимодействия в формате концепции гармоничного управления. Кроме того, в статье представлены результаты анализа векторов применения концепции гармоничного управления, которые могут быть адаптированы к организациям общественного сектора; поднят вопрос содержания процесса гармонизации и его этапов. В статье сформулированы целевые ориентиры применения концепции гармонизации управления в общественном секторе, предложения и заключения о различных вариациях и особенностях подходов к гармонизации управления. Основой данной работы является анализ иностранной научной литературы, нормативных и аналитических документов, а также их синтез, систематизация, сравнительный анализ, и изучение конкретных случаев. Эмпирическое исследование проведено с помощью метода количественной стандартизации экспертных мнений. Кроме того, использован метод визуализации.
The key objective of this study is to analyse the concept of harmonization of the functions of public administration institutions and to identify the principles and characteristics of harmonious management applicable in the management structures of the public sector, as well as the prospects for improving the efficiency of its activities. The research is applied in nature. Within the study, the author carries out the analysis of various management models, as well as a comparative analysis of their interaction in the format of the concept of harmonious management. In addition, the article presents the results of the analysis of the vectors of application of the concept of harmonious management, which can be adapted to the organizations of the public sector; raises the issue of the content of the harmonization process and its stages. The article formulates the target guidelines for the application of the management harmonization concept in the public sector, proposals and conclusions on various variations and features of approaches to management harmonization. This paper is based on the analysis of foreign scientific literature, regulatory and analytical documents, as well as their synthesis, systematization, comparative analysis, and the study of specific cases. The author conducts an empirical study using the method of quantitative standardization of expert opinions. In addition, the article uses the visualization method.