Представлены базовые термины, лежащие в основе теории управления чрезвычайными ситуациями. Рассматриваются достоинства и недостатки официальных определений, в частности, данные в Федеральном законе от 21.12.1994 № 68-ФЗ, в ГОСТ Р 22.0.02-2016, а также в ряде авторитетных зарубежных источниках (Вебстеровский словарь, Британская энциклопедия, Кембриджский словарь, Оксфордский словарь, документы Еврокомиссии и др.). Исследуются следствия законодательного определения чрезвычайной ситуации в № 68-ФЗ. Анализируются этимологические, эпистемологические и гносеологические основы таких понятий, как чрезвычайная ситуация, безопасность и опасность, риск и неопределённость. Обсуждается большая вариативность в интерпретации понятий безопасность и опасность в источниках различного происхождения и неправомерность смешивания или подмены этих понятий.
The basic terms underlying the theory of emergency management are analyzed. The advantages and disadvantages of official definitions are considered, in particular, the data in the law of 21.12.1994 No. 68-FZ (Federal Law), in GOST (State Standard) R 22.0.02-2016, as well as in the number of authoritative foreign sources (Webster's dictionary, encyclopedia Britannica, Cambridge dictionary, Oxford dictionary, documents of the European Commission, etc.). The consequences of the legislative definition of an emergency in No. 68-FZ are investigated. The etymological, epistemological and gnoseological basis of the concepts of emergency, safety and danger, risk and uncertainty are analyzed. There is a great deal of variation in the interpretation of the concepts of safety and danger in sources of different origin and the illegality of mixing or substituting these concepts.