Диалог как сложное творческое взаимодействие и взаимовлияние различных культурноценностных сознаний в настоящее время рассматривается как основа культурного бытия, а диалог культур стал ключевым понятием современной философии. Диалог в философском контексте выступает информативным и экзистенциальным коммуникативным взаимодействием между различными сторонами, целью которого является достижение понимания. Основой диалогической философии, в первую очередь, является признание того, что индивид формируется и реализуется в общении. Чтобы стать субъектом истории и субъектом познания, ему необходимо вступить в диалог с самим собой, другим индивидом, Богом, природой. В настоящее время субъектами диалога становятся не только различные личности, но и целые этносы, культуры, цивилизации, тем самым расширяя функционирование диалога до средства развития межкультурных, межэтнических и межцивилизационных отношений и подчеркивая общность мирового исторического процесса и культурного наследия человечества. Статья посвящена исследованию теорий диалога культур М.М. Бахтина и его последователя В.С. Библера. Развивая и углубляя идеи друг друга, они вступают во внепространственный и вневременной диалог и создают единое учение о непрекращающемся взаимодействии и преемственности культур и межкультурной коммуникации. Общая идея диалога объединяет философские концепции М.М. Бахтина и В.С. Библера, однако последний, основываясь на теории Бахтина и развивая ее идеи, создал собственную оригинальную концепцию решения центральных проблем философии диалога. Мыслители концептуализировали важнейший историко-философский феномен - межкультурный диалог - и показали его возможности для самопознания и взаимодействия с другими людьми.
Dialogue as a complex creative interaction and mutual influence of various cultural and value consciousnesses is now considered as the basis of cultural existence, and the dialogue of cultures has become a key concept of modern philosophy. Dialogue in a philosophical context is an informative and existential communicative interaction between different parties, the purpose of which is to achieve understanding. The basis of Dialogic philosophy, first of all, is the recognition that the individual is formed and realized in communication. In order to become a subject of history and a subject of knowledge, he must enter into a dialogue with himself, another individual, God, nature. At present, the subjects of the dialogue are not only different individuals, but also entire ethnic groups, cultures, and civilizations, thereby expanding the functioning of the dialogue to a means of developing intercultural, interethnic and intercivilizational relations and emphasizing the commonalityof the world historical process and the cultural heritage of mankind. The article is devoted to the comparative analysis of two theories of the dialogue of cultures: M.M. Bakhtin and his follower V.S. Bibler. By developing and deepening each other’s ideas, they enter into a non-spatial and timeless dialogue and create a unified teaching about the ongoing interaction and continuity of cultures and intercultural communication. The General idea of the dialogue unites the philosophical concepts of Bakhtin and Bibler, but The latter, based on the theory of Bakhtin and expanding its ideas, created his own original concept of solving the most important problems of philosophical thought. Thinkers reflected the most important historical and philosophical phenomenon - the possibility of intercultural dialogue as a consequence of self-knowledge and the ability to relate themselves to Other.