Цифровизация общества формирует виртуальные приоритеты у молодёжи и тем самым выдвигает новые требования к образованию. На всех ступенях высшего образования эффективность учебного процесса зависит, в первую очередь, от того, насколько быстро и грамотно преподаватель реагирует на вызовы информационнокоммуникационной среды. Целью данного исследования являются поиски путей оптимизации учебно-воспитательного процесса на занятиях по дисциплине «Иностранный язык» в аспирантуре. Для достижения поставленной цели были использованы следующие методы: анализ литературы отечественных и зарубежных авторов; локальный педагогический эксперимент; непосредственное и опосредованное наблюдение; сравнение, систематизация и обобщение статистических данных. По результатам исследования были сделаны выводы о том, что систематическое использование видеофрагментов на аудиторных занятиях способствует повышению мотивации обучающихся, обогащению их словарного запаса, расширению общенаучного и профессионального кругозора, преодолению научного провинциализма. В качестве перспективного направления выделяется актуализация учебных пособий за счёт использования современного виртуального контента, что в конечном итоге при создании соответствующих условий для преподавателя и студентов переключит внимание обеих сторон с элементарной подготовки обучающегося к сдаче кандидатского экзамена на превращение его в полноценного коммуниканта интернационального научного сообщества. Даются конкретные рекомендации специалистам-практикам на основании авторских разработок.
Education is the human activity that is very sensitive to all the changes the society undergoes. The young generation's virtual priorities dominating in the digital society impose new demands on education. At all University levels, a teacher's immediate and adequate response to new challenges enhances the educational process. The post-graduate level also puts forward new claims on both teaching and learning and needs a thoughtful analysis. The aim of this research is to frame new directions in teaching the subject “Foreign Language” at this level and to find some techniques helping students assimilate knowledge more quickly and successfully. In their research, the authors used the following methods: domestic and foreign literature analysis; pedagogical experiment; direct and indirect observations; comparison and classification of the obtained figures. Having analyzed the accumulated data, they came to the conclusion that systematic application of video fragments at the lessons increased students' interest and motivation, enlarged their vocabulary, widened their professional horizons, helped them become more broad-minded and get rid of scientific provincialism. It is noted that using the latest virtual content, a teacher can update the existing textbooks, which, in its turn, in a friendly teacher-student environment, will drag the emphasis from merely preparing students for their Candidate's examination to turning them into useful members of the international scientific community. Under these circumstances, a University teacher needs their individual load revision in order to get more time to prepare for their classes. In the end, the authors share their practical experience with colleagues and articulate some prospective guidelines in their further investigations.