Проблема духовно-нравственного воспитания студенческой молодежи является весьма актуальной для современной науки и практики. В статье обосновывается необходимость духовно-нравственного воспитания молодого поколения на христианских ценностях. Освещается наработанный опыт по внедрению ценностных основ христианства в систему работы высшего учебного заведения. Цель исследования заключается в установлении психологических закономерностей и механизмов духовно-нравственного воспитания личности студента посредством приобщения и принятия христианских ценностей. Достижение цели исследования предполагало решение следующих задач: осуществить психологический теоретико-методологический анализ проблемы духовно-нравственного воспитания личности; предложить систему психолого-педагогических упражнений, направленных на содействие духовно-нравственному воспитанию личности студента; разработать и апробировать программу тренинга духовного становления личности студента. Автором предложены механизмы формирования духовных ценностей личности студента, разработан психологический тренинг формирования духовности личности студента.
The issue of spiritual and moral education of student youth is very relevant for modern science and practice. The article substantiates the need for spiritual and moral education of the young generation on Christian values. The accumulated experience in introducing the value foundations of Christianity in the system of work of a higher educational institution is highlighted. The purpose of the study is to establish the psychological patterns and mechanisms of spiritual and moral education of the student’s personality through the initiation and adoption of Christian values. Achieving the goal of the study involved solving the following issues: to carry out a psychological theoretical and methodological analysis of the problem of spiritual and moral education of a person; offer a system of psychological and pedagogical exercises aimed at promoting the spiritual and moral education of the student’s personality; to develop and test a training program for the spiritual formation of the student’s personality. The author proposed mechanisms for the formation of spiritual values of the student’s personality, developed psychological training for the formation of the spirituality of the student’s personality.