В статье рассматриваются условия формирования креативной личности преподавателя иностранного языка в условиях дополнительного профессионального образования; представлена классификация активных методов обучения с учетом подготовки современного специалиста. Активные методы обучения при умелом применении позволяют решить одновременно три учебно-организационные задачи: подчинить процесс обучения управляющему воздействию преподавателя; обеспечить активное участие в учебной работе как хорошо подготовленных студентов, так и слабо подготовленных; установить непрерывный контроль за процессом освоения учебного материала.
The article considers the conditions for the formation of the creative personality of a foreign language teacher in the conditions of supplementary vocational education; a classification of active methods of education taking into account training of a modern specialist is presented. Active methods of training in skilful application allow to solve three educational and organizational tasks simultaneously: to subordinate the process of training to the controlling effect of the teacher; to ensure the active participation of both well-trained and poorly trained students; to establish continuous monitoring of the process of learning material.