Статья посвящена анализу опыта организации финансового контроля (аудита) в федеративных государствах, к числу которых, согласно Конституции Российской Федерации, относится и Россия. В статье подробно рассматриваются апробированные мировой практикой принципы, формы и методы контроля за использованием государственных ресурсов. Особое внимание отводится принципу независимости - отличительному принципу внешнего финансового контроля (аудита). Делается вывод о том, что зарубежный опыт финансового контроля зарубежных стран (Германии, Франции, США, Канады и др.) содержит много рационального, что требует его глубокого изучения. Творческое развитие и применение данного опыта возможно в условиях российской государственности - разумеется, с учетом ее специфики. Вполне очевидно: там, где сильный и эффективный финансовый контроль, там сильное и стабильное государство, позволяющее выдвигать и осуществлять национальные программы и проекты.
The article analyzes the experience of organizing financial control (audit) in Federal States, which, according to the Constitution of the Russian Federation, includes Russia. The article discusses in detail the principles, forms and methods of control over the use of state resources, which have been tested by world practice. Special attention is paid to the principle of independence -a distinctive principle of external financial control (audit). It is concluded that the foreign experience of financial control of foreign countries (Germany, France, USA, Canada, etc.) contains a lot of rational, which requires a deep study. Creative development and application of this experience is possible in the conditions of the Russian state-of course, taking into account its specifics. It is quite obvious that where there is strong and effective financial control, there is a strong and stable state that allows you to put forward and implement national programs and projects.