Проблема и цель. В статье актуализируется проблема интеграции возможностей массового открытого онлайн-курса (МООК) и телекоммуникационной учебно-информационной системы (ТУИС) вуза, рассматриваемая с учетом выявления возможностей данной интеграции для комплексного решения задач обучения иностранных студентов в вузе. Методология. Одним из наиболее эффективных решений в рамках перспектив развития современного вуза является на сегодняшний день интеграция систем МООК и ТУИС. Результаты. Выявлены возможности инновационных форм дистанционного образования для организации учебного процесса в вузе. Определены и раскрыты перспективные возможности интеграции МООК и ТУИС в рамках функционирования современной цифровой образовательной среды вуза. Заключение. Интеграция систем МООК и ТУИС позволяет нивелировать нюансы, связанные с ориентацией МООК на большое количество пользователей. Несмотря на то, что численность студентов вузов высока, учет особенностей конкретного вуза обеспечивается взаимодействием систем МООК и ТУИС, что делает учебный процесс прогрессивным, инновационным и ориентированным на современные тенденции развития.
Problem and goal. The article actualizes the problem of integrating the capabilities of a massive open online course (MOOC) and a telecommunicational training and information system (TUIS) of the university, taking into account the identification of opportunities for this integration for a comprehensive solution of the problems of teaching foreign students at the university. Methodology. One of the most effective solutions in the framework of the considered prospects for the development of a modern university is the integration of MOOC and TUIS systems. Results. The possibilities of innovative forms of distance education for the organization of the educational process in the university are revealed. The perspective possibilities of integration of the MOOC and the telecommunication educational and information system within the functioning of the modern digital educational environment of the university are identified and disclosed. Conclusion. The integration of MOOC and TUIS systems allows to neutralize the nuances associated with the orientation of MOOC to a large number of users. Despite the fact that the number of university students is high, taking into account the characteristics of a particular university is provided by the interaction of MOOC and TUIS systems, which makes the educational process progressive, innovative and focused on modern development trends.