The article consider the concept of religious pluralism by M. Mendelssohn and some aspects of his theory of knowledge and linguistic theory, lying in the foundation of the pluralism concept. The article shows that Mendelssohn expressed views that are far ahead of his time. His theory of knowledge repeats some lines of Hume's philosophy, which he praised highly, what was not characteristic of the German Enlightenment as a whole. By virtue of this, Mendelssohn can be considered as Kant's predecessor in a positive assessment of Hume. Some of Mendelssohn’s ideas are further developed in phenomenology. The author argues that Mendelssohn’s views on the interaction of religions, although they have a number of features that make this thinker related to other thinkers of the Enlightenment, also have a fundamental difference with them. As a result, his religious pluralism concept is close to the modern understanding of religious pluralism. The author also attempts to reveal the reasons why Mendelssohn, despite his great significance for both German philosophy and Jewish culture, was almost forgotten for a long time.
Статья посвящена рассмотрению концепции религиозного плюрализма М. Мендельсона и некоторым аспектам его теории познания и языковой теории, являющихся фундаментом теории плюрализма. В статье показывается, что М. Мендельсон высказывал взгляды, далеко опережающие свою эпоху. Его теория познания повторяет некоторые линии размышления Юма, которого он оценивал высоко, что не было характерно для немецкого Просвещения. В силу этого Мендельсона можно считать предшественником Канта в позитивной оценке Юма. Некоторые идеи Мендельсона затем повторяются и получают дальнейшее развитие в феноменологии. В статье аргументировано показывается, что взгляды Мендельсона на взаимодействие религий хотя и имеют ряд черт, роднящих этого мыслителя с другими мыслителями эпохи Просвещения, однако имеют также и принципиальное различие с ними. В итоге, его концепция религиозного плюрализма близка современному пониманию религиозного плюрализма. В статье также предпринимается попытка вскрыть причины, по которым Мендельсон, несмотря на свою колоссальную значимость как для немецкой философии, так и для еврейской культуры, на долгое время был практически забыт.