Внедрение в нейрохирургическую практику навигационных систем позволило пересмотреть общепринятые подходы к лечению заболеваний головного мозга: стало возможным минимальное интраоперационное воздействие на ткани головного мозга, предоперационное планирование кожного разреза, краниотомии и выбор оптимальной траектории подхода к патологии с сохранением радикальности вмешательства. Однако использование навигационных систем в предоперационном и интраоперационном периодах требует знания множества технических нюансов для предотвращения ошибок на этапе регистрации и на ранних этапах операции. Несмотря на это, смещение мозга, вызываемое рядом физических, хирургических и биологических факторов, является главным источником ошибок навигационных систем, с которыми сталкиваются нейрохирурги в ходе операции и которые могут повлиять на дальнейшие этапы операции. Данная статья представляет собой обзор научных работ, авторы которых пытались объяснить, а также количественно оценить данное явление на протяжении всех этапов операции.
The implementation of the navigational systems in the neurosurgical practice has led to the revision of generally accepted surgical approaches to the neurosurgical pathology, allowing to minimize the interoperative impact on brain tissues and to execute the pre-operative planning of the skin incision and the craniotomy, to determine the optimal trajectory of approaching the brain pathology, preserving the radicality of interventions. However, the use of this technology dictates the observation of many technical nuances in the preoperative and intraoperative periods in order to exclude potential errors at the stage of the registration of a patient and at the early stages of the surgery. Despite this, the brain shift caused by a number of physical, surgical and biological factors is the major error source of navigational systems that neurosurgeons face during the operation which can affect further stages of the operation. The present article contains the overview of the scientific research, the authors of which have tried to explain and give a quantitative assessment of the present phenomenon during all the stages of the operation.