Творчество юных музыкантов связано с особенностями и спецификой музыкально- исполнительской деятельности. Выявление талантливых и одаренных детей на ранних этапах развития рассматривается как одно из приоритетных направлений исследования в настоящее время. При определении критериев музыкальной одаренности как одного из возможных путей решения данной проблемы возникла необходимость найти механизмы преодоления психологических барьеров, влияющих на качество профессионального исполнения в условиях конкурсного отбора. В данной работе основное внимание уделено определению природы факторов психологических барьеров и рассмотрены возможные механизмы их преодоления
The creativity of young musicians is associated with the features and specifics of musical performing activities. The reveal of talented and gifted children in the early stages of development is considered as one of the research priorities at the present time. Defining the criteria of musical giftedness as one of the possible ways to solve this problem, it became necessary to find mechanisms to overcome psychological barriers that affect the quality of professional performance in a competitive selection. The main attention in this paper is given to determining the nature of the factors of psychological barriers and possible mechanisms for overcoming them are discussed