Предлагаемая статья посвящена роли культурных институтов диаспор в пространстве «другой культуры». А поскольку одним из важнейших институтов диаспор являются институты обучения языку страны, куда приехали эмигранты, то проблемы преподавания иностранного языка становятся злободневными и для этих институтов. Авторы сообщают о новом учебном типе мультимедийного текста, который ими назван кибертекстом, а образ, передаваемый этим текстом, - киберобразом; кибертекст облегчает эмигрантам вхождение в «чужую» для них культуру Анализируются особенности строения данного учебного кибертекста и его педагогическая значимость. Рассматриваются уже существующие виды текстов (текст, гипертекст, интертекст) и место кибертекста в ряду этих типов. Освещается роль кибертекстов в формировании у учащихся современной картины мира изучаемого языка.
The proposed report is dedicated to the “role of the cultural institutions of the diasporas in the space of a“ different culture ”. And since one of the most important institutions of the diaspora is the language teaching institutes of the country to which the еmigrants arrived, the problems of teaching a foreign language become topical for these institutions as well. The authors report on a new educational type of multimedia text, which they called cyber-text, and the image, transmitted by thisciber-text-cyber-image, and which makes it easier for emigrants to enter a" foreign " culture for them. The authors analyze the features of the structure of this educational cybertext and its pedagogical significance. Already existing types of texts (text, hypertext, intertext) and the place of cybertext among these types are considered. The role of cybertexts in the formation of students modern worldview of the studied language is Keywords: text, media text, Hyper -, inter -, cyber-text, cyber-image, use of resources, Internet, channels of perception, pedagogical value highlighted.