С начала 2000-х гг. автомобильное производство отдельных регионов и мира в целом подверглось значительным изменениям. Это было связано как с появлением новых игроков, так и с финансово-экономическим кризисом, охватившим всю мировую экономику. Автор анализирует расстановку сил в мировом автомобильном производстве с региональной точки зрения и рассматривает роль, которую продолжают играть ведущие ТНК автомобильного производства на североамериканском рынке до и после всемирного финансово-экономического кризиса. Рассматриваются тенденции в сфере слияний и поглощений крупных автопроизводителей, превративших мировой автопром в очень сложную, взаимосвязанную и взаимозависимую паутину.
Since the beginning of 2000s the car production of certain regions and the world have seen considerable changes. That was connected with the appearance of new players and with the financial-economic crisis, which affected the whole world economy. Taking into consideration to that factors, this article is dedicated to the identification of the following trends: first, how the power of balance has changed in the world automobile production from the regional perspective, the second, what role played and continue play the world leading carmaker TNCs in the North American market before and after the world financial crisis. Within the scope of this article it’s also introduced the trends of large automakers’ mergers and acquisitions, which transformed the world car industry into a very complex, interrelated and interdependent web.