В данной работе анализируются основные тезисы «коммуникативной программы» (КП), развиваемые в работах Э. Гуссерля, Л. Витгенштейна, К.-О. Апеля, Ю. Хабермаса, возлагающих большие надежды на способность «коммуникации» быть основой эпистемологического обоснования знания. Для анализа КП построено несколько моделей, которые позволили прояснить и реконструировать два ee аргумента: 1) утверждения КП обосновываются через общезначимость; 2) в коммуникативном сообществе не существует «чистых индивидов». Показано, что первое утверждение содержит логический (порочный) круг, а второе логически строго приводит к абсурду.
The article presents sufficient space for a thorough analysis of the conceptual issues of the Communicative Programme (the CP) developed by E. Husserl, L. Wittgenstein, K.-O. Apel, and J. Habermas who attached great importance to the fundamental role of communication in epistemological justification. The CP analysis carried out in the article is based on a number of models worked out to provide insight into the following two arguments of the CP proponents: 1) the CP statements are justified through their universal validity; 2) There is no pure individual in the communicative society (CS). It is demonstrated that the former argument leads to a vicious circle, while the latter one - heads to overt absurdity in terms of logic.