Новые методологические подходы к изучению философского наследия ал-Газали (1058-1111) связаны с концепцией понимания «иной культуры и логики мышления», нового представления о «философско-суфийском синтезе» учения ал-Газали и «идеале знания» в мусульманской традиции, а также с рассмотрением арабо-мусульманской культуры как «феномена кросскультурного взаимодействия». На основе нового методологического подхода становится ясным, что именно решение ал-Газали вопроса о соотношении веры и разума является ключевым основанием для понимания целостности его учения, в рамках которого существующие антиномии показывают регулятивную роль разума в философии и науке и возможность подчинения теоретического разума практическому.
New methodological approaches to the study of the philosophical heritage of Al-Ghazali (1058-1111) related to the understanding of the concept of “a culture alterity and logic”, the new idea of “philosophical and Sufi synthesis” doctrine of al-Ghazali and “ideal knowledge” in the Muslim tradition, and consideration of the Arab-Muslim culture as “the phenomenon of cross-cultural interaction”. On the basis of the new methodological approach makes it clear that it is the decision of al-Ghazali, the question of the relationship between faith and reason a key basis for the understanding of the integrity of his doctrine, in which the existing regulatory role shows antinomy of reason in philosophy and science, and the possibility of submission of theoretical reason to practical.